31 C
Colombo
Tuesday, March 19, 2024
spot_img

මෑත කාලීනව මුළු ලෝකයම ඩිජිටල් භූ දර්ශනයකට මාරු වන බවක් පෙනෙන්නට ඇති හෙයින්, අන්තර්ජාලය තුළ ඔවුන්ගේ ක්‍රියාවන්හි ප්‍රතිවිපාක මිනිසුන් තේරුම් ගැනීම අත්‍යවශ්‍ය වේ. නිසි දැනුවත්භාවය සහ අධ්‍යාපනය මගින් මිනිසුන්ට අන්තර්ජාලය තුළ පවතින විවිධ තර්ජන සහ අවදානම් පිළිබඳව වඩාත් දැනුවත්ව සිටීමට හැකි වන අතර, තමන්ව වඩා හොඳින් ආරක්ෂා කර ගැනීම සඳහා කළ යුතු දේ හඳුනා ගැනීමට ඔවුන්ට උපකාර කරයි. මෙම ලිපිය අන්තර්ජාලයේ පවතින අන්තරායන් කිහිපයක් සහ සබැඳි ලෝකයට නිරාවරණය වන විට ඔබ සොයා බැලිය යුතු දේ දෙස බලයි.

කෙටියෙන් අන්තර්ජාලයේ ඉතිහාසය

අන්තර්ජාලයේ ආරම්භය 1960 ගණන්වල සිට තොරතුරු හුවමාරු කර ගැනීමේ මාධ්‍යයක් ලෙස රජයන් විසින් ස්ථාපිත කරන ලදී. කෙසේ වෙතත්, නවීන අන්තර්ජාලයේ පළමු ප්‍රගතිය 1983 දී නව TCP/IP සන්නිවේදන ප්‍රොටෝකෝලය ස්ථාපිත කරන ලද අතර, විවිධ ජාලවල සම්බන්ධ වූ පරිගණක කිහිපයකට එකිනෙක සන්නිවේදනය කිරීමට ඉඩ සැලසේ.

ඒ හා සමානව, ඊ-වාණිජ්‍යය වසර 40 කට පමණ පෙර අන්තර්ජාලය හරහා නිෂ්පාදන සහ සේවාවන් මිලදී ගැනීමට සහ විකිණීමට පහසුකම් සැලසීම සඳහා ආරම්භ විය. Boston Computer Exchange යනු භාවිතා කරන ලද පරිගණක සඳහා අන්තර්ජාල වේදිකාවක් ලෙස ක්‍රියා කිරීමේ අරමුණින් දියත් කරන ලද පළමු ඊ-වාණිජ්‍යය වෙබ් අඩවියයි. එතැන් සිට, ඊ-වාණිජ්‍යය විශාල ලෙස පරිණාමය වී ඇත. වැඩි වැඩියෙන් පුද්ගලයින් අන්තර්ජාලය හරහා ව්‍යාපාර කිරීමට උනන්දු වෙති.

අනෙක් අතට, සමාජ මාධ්‍ය ලොව ප්‍රථම සමාජ ජාල වෙබ් අඩවිය ලෙස Six Degrees දියත් කරන ලද 1997 දක්වා ඈතට දිව යන්නක් ලෙස සැලකේ. කෙසේ වෙතත්, සමාජ මාධ්‍යවල ජනප්‍රියත්වය ආරම්භ වූයේ 2000 ගණන්වල අග භාගයේදී පමණි, Facebook, Instagram, LinkedIn සහ Twitter වැනි වේදිකා කිහිපයක් අපගේ එදිනෙදා ජීවිතයේ කොටසක් ලෙස සැබවින්ම ඇතුළත් වූ විට.

ඊ-වාණිජ්‍යය සහ සමාජ මාධ්‍ය ඉඩ කඩක් ලබා දුන් ආකාරය

වැඩි වැඩියෙන් පරිශීලකයින් අන්තර්ජාලය භාවිතා කිරීමට පටන් ගත් විට, ඊ-වාණිජ්‍යය සහ සමාජ මාධ්‍ය වේදිකාවල භාවිතය දැඩි ලෙස වැඩි විය. සෑම වසරකම ඩිජිටල් ගැනුම්කරුවන් සංඛ්යාව වැඩිවෙමින් පවතින බව පැහැදිලිය. ඊ-වාණිජ්‍යය ලෝක ව්‍යාප්ත වාර්තාවේ දත්ත පවසන්නේ 2020 දී බිලියන දෙකකට අධික ජනතාවක් අන්තර්ජාලය හරහා භාණ්ඩ හෝ සේවා මිලදී ගත් බවත්, එම වසරේම ඊ-සිල්ලර විකුණුම් ලොව පුරා එක්සත් ජනපද ඩොලර් ට්‍රිලියන 4.2 ඉක්මවා ගිය බවත්ය.

ඒ හා සමානව, මෑත වසරවල සමාජ මාධ්‍ය උත්පාතය අසංඛ්‍යාත ආකාරයකින් අපගේ ජීවිතයට බලපෑවේය. Digital 2021 Global Statshot වාර්තාව පවසන්නේ ලෝකයේ අඩකට වඩා දැන් සමාජ මාධ්‍ය භාවිතා කරන අතර ලොව පුරා බිලියන 4.55 ක ජනතාවක් දැනට සමාජ මාධ්‍ය වේදිකාවල සිටින බවයි. පසුගිය වසර තුළ අන්තර්ජාලයට පැමිණි නව පරිශීලකයින් මිලියන 400 ක් මෙයට ඇතුළත් වේ.

අන්තර්ජාල ආරක්ෂාව – සුව කිරීමට වඩා වැළැක්වීම වඩා හොඳය!

ඔබට සබැඳිව මුහුණ දිය හැකි විවිධ සයිබර් ආරක්ෂණ තර්ජන ඇති බැවින්, ඒවායින් සමහරක් මොනවාදැයි හඳුනාගෙන ඒවා සම්බන්ධයෙන් කුමක් කළ යුතු දැයි සොයා බැලීම වැදගත් වේ. පහත දැක්වෙන්නේ ඔබ සැලකිලිමත් විය යුතු සබැඳි ලෝකයේ අන්තරායන් කිහිපයකි:

පරිගණක වෛරස්: මේවා සාමාන්‍යයෙන් ඔබේ පරිගණකය ක්‍රියාත්මක වන ආකාරය වෙනස් කිරීමේ අරමුණින් ද්වේෂසහගත චේතනාවකින් නිර්මාණය කරන ලද කුඩා වැඩසටහන් වේ. විවිධ වෛරස් වර්ග කිහිපයක් ඇත, සෑම එකක්ම හානිකර දෙයක් කිරීමට වැඩසටහන්ගත කර ඇත. නේවාසික වෛරස්, බ්‍රවුසර පැහැර ගන්නන්, වයිරස් උඩින් ලියන්න, වෙබ් ස්ක්‍රිප්ටින් වෛරස්, ගොනු ආසාදන, ජාල වෛරස් සහ තවත් බොහෝ දේ.

හැකර්: මොවුන් ඔබේ පරිගණකයට සහ දත්තවලට අනවසරයෙන් ප්‍රවේශ වීමට උත්සාහ කරන, ඔවුන් ක්‍රියාත්මක වන්නේ කේත බිඳ දැමීමට සහ ඔබේ පරිශීලක නාම සහ මුරපද ලබා ගැනීමට, සබැඳි ගිණුම්වලින් ඔබේ මුදල් සොරකම් කිරීමට සහ තවත් බොහෝ දේ, සංවේදී දත්ත අනිසි ලෙස භාවිතා කිරීමේ නරක චේතනාවෙන්.

තතුබෑම: මේවා වංචනික පණිවිඩ ස්වරූපයෙන් සයිබර් ප්‍රහාර වන අතර එය එසේ නොවන දෙයක් යැයි විශ්වාස කිරීමට පරිශීලකයින් රැවටීමේ හැකියාව ඇත. මෙය සාමාන්‍යයෙන් සිදු වන්නේ අපරාධකරුවන් ඔබේ පුද්ගලික තොරතුරු සොරකම් කිරීම සඳහා විශ්වාසදායක තොරතුරු මූලාශ්‍රයක් ලෙස පෙනී සිටීමට උත්සාහ කරන විටය.

අනන්යතා සොරකම: මෙය සිදු වන්නේ අන්තර්ජාලයේ සිටින කෙනෙකු වෙනත් තොරතුරක පුද්ගලික හෝ මූල්‍ය තොරතුරු සොරකම් කර එය තමන්ගේ මූල්‍යමය වාසි සඳහා භාවිතා කරන විටය. බොහෝ අවස්ථාවන්හිදී, සොරකම් කරනු ලබන්නේ ඔවුන්ගේ නම, හඳුනාගැනීමේ අංකය සහ ක්‍රෙඩිට් කාඩ් අංකය වැනි දත්ත වේ.

අන්තර්ජාලයේ ආරක්ෂිතව සිටින්නේ කෙසේද යන්න පිළිබඳ උපදෙස් 10 ක්

එහි ඇති අන්තර්ජාල තර්ජන ගණන අනුව, ඔබ ආරක්ෂා වීමට පියවර ගැනීම ඉතා වැදගත් වේ. පුද්ගලික සයිබර් ආරක්ෂාව සඳහා උපදෙස් කිහිපයක් පහත දැක්වේ:

ඔබේ මෘදුකාංගය යාවත්කාලීනව තබා ගන්න: මෘදුකාංග යාවත්කාලීන වැදගත් වන්නේ ඒවායේ සයිබර් අපරාධකරුවන්ට ප්‍රයෝජන ගත හැකි ඕනෑම ආරක්ෂක හිඩැස්වලට නිවැරදි කිරීම් සහ අලුත්වැඩියා කිරීම් අඩංගු වන බැවිනි. තර්ජන වලින් ඔබව ආරක්ෂා කර ගැනීම සඳහා ඔබගේ මෘදුකාංග සහ මෙහෙයුම් පද්ධති නවතම අනුවාදය මත ධාවනය වන බව සහතික කර ගන්න.

හොඳ ප්‍රති-වයිරස මෘදුකාංගයක් සහ ෆයර්වෝල් එකක් සඳහා ආයෝජනය කරන්න: Kaspersky, Avira සහ Norton වැනි හොඳ ප්‍රති-වයිරස මෘදුකාංග ඔබව අනිෂ්ට වෛරස් සහ හැකර් ප්‍රහාරවලින් ආරක්ෂා කරයි, එමඟින් ඔබේ දත්ත සහ වැදගත් පුද්ගලික දත්ත බාහිර තර්ජන වලින් ආරක්ෂා කරයි. ඒ හා සමානව, ෆයර්වෝලයක් ද සැක සහිත මූලාශ්රවලින් තර්ජන අවහිර කිරීමෙන් ජාල ආරක්ෂාව සපයයි.

ශක්තිමත් මුරපදයක් භාවිතා කර එය ආරක්ෂිතව තබා ගන්න: මුරපදයක් තිබීම ප්‍රමාණවත් නොවේ. එය ශක්තිමත් බව ඔබ සහතික කර ගත යුතුය! විශාල අකුරු, කුඩා අකුරු, අංක සහ විශේෂ අක්ෂර මිශ්‍රණයක් අඩංගු දිගු මුරපදයක් භාවිතා කරන්න.

සාධක දෙකක සත්‍යාපනයේ ප්‍රයෝජන ගන්න: සාධක දෙකක සත්‍යාපනයක් තිබීම පරිශීලකයින්ට ඔවුන්ගේ අනන්‍යතාවය නැවත තහවුරු කරන ලෙස ඉල්ලා සිටීමෙන් අමතර ආරක්ෂණ තට්ටුවක් සපයයි. මෙමගින් හැකර්වරුන් විසින් මුරපදයක් පමණක් හැක් කිරීමෙන් අනවසර දත්ත වෙත ප්‍රවේශ වීම වළක්වයි.

සැක සහිත ඊමේල්, දුරකථන ඇමතුම් සහ පියාසර කරන්නන්ගෙන් ප්‍රවේශම් වන්න: තතුබෑම් ප්‍රහාර වින්දිතයින්ගෙන් පුද්ගලික දත්ත සහ තොරතුරු බලහත්කාරයෙන් ලබා ගැනීමට උත්සාහ කරන බොහෝ ක්‍රම තිබේ. වඩාත්ම පොදු ක්‍රමය නම් ඊමේල්, දුරකථන ඇමතුම් හෝ පියාසර කරන ඒවා නොවන දෙයක් ලෙස පෙනී සිටීම සහ ඔවුන්ගේ තොරතුරු හෙළි කිරීමට පරිශීලකයින් පොළඹවා ගැනීමයි.

ඔබේ පුද්ගලික හඳුනා ගත හැකි තොරතුරු ආරක්ෂා කර ඇති බවට සහතික වන්න: ඔබේ PII දත්ත ඉතා වැදගත් වන අතර ඒවා අතිශයින්ම ආරක්ෂිතව තබා ගැනීම සහතික කිරීමට ඔබ අමතර පියවර ගත යුතුය. බැංකු විස්තර සහ ක්‍රෙඩිට් කාඩ් දත්ත, වෛද්‍ය වාර්තා, හැඳුනුම් අංක සහ යනාදී ඔබේ මූල්‍ය තොරතුරු වැනි ඉතා රහසිගත දත්ත මෙයට ඇතුළත් විය හැක.

ඔබගේ ජංගම උපාංග ආරක්ෂිතව භාවිතා කරන්න: ඔබගේ ජංගම දුරකථනයේ තොරතුරු නිධානයක් අඩංගු වන අතර එය වැරදි අතට පත් නොවන බවට වග බලා ගැනීම වැදගත් වේ. ඔබගේ දුරකථනයේ තිර අගුලක්, මුරකේතයක්, SIM කාඩ්පත් අගුලක් ඇති බවත් ඔබ සංවේදී දත්ත ආරක්ෂා කරන බවත් බ්ලූටූත් භාවිතය සීමා කරන බවත් සහතික කර ගන්න.

පොදු වයිෆයි භාවිතා නොකරන්න: පොදු වයිෆයි ජාල සාමාන්‍යයෙන් ආගන්තුකයන් විශාල සංඛ්‍යාවක් අතර බෙදා ගන්නා බැවින් ඒවා ඉතා විශ්වාසදායක නොවේ. මෙය සයිබර් අපරාධකරුවන්ට ඔබ හා සමාන ජාලයක් භාවිතා කරන බැවින් ඔබේ දත්ත වෙත ප්‍රවේශය ලබා ගැනීම පහසු කරයි.

ඔබේ දත්ත නිතර උපස්ථ කිරීම: දත්ත නැතිවීම විනාශකාරී විය හැකි අතර විශේෂයෙන්ම ව්‍යාපාරයක් සඳහා කල් පවතින බලපෑම් ඇති කළ හැක. මෙය සිදුවීම වලක්වා ගැනීම සඳහා, ඔබගේ ප්‍රධාන දත්ත අහිමි වුවහොත් – ඔබට සැම විටම ප්‍රවේශ විය හැකි පරිදි ඔබ නිතිපතා යාවත්කාලීන කරන වැදගත් තොරතුරු වල ආරක්ෂිත සංරක්ෂිතයක් තිබීම වැදගත් වේ.

සැක කටයුතු ක්‍රියාකාරකම් සඳහා ඔබේ ගිණුම් සමාලෝචනය කරන්න: සාමාන්‍යයෙන් ඔබට පහර දෙන ඕනෑම දෙයක් සඳහා ඔබේ ගිණුම් ගැන විමසිල්ලෙන් සිටින්න. එය ඔබේ විද්‍යුත් තැපැල් ගිණුම්, බැංකු ගිණුම් හෝ සබැඳි සාප්පු සවාරි ගිණුම් වේවා. දී ඇති වේලාවක ගිණුමකට උපාංග කීයක් සම්බන්ධ වී තිබේද යන්න සහ ඔබ කිසියම් අනවසර ප්‍රවේශයක් අවලංගු කරන බව සැමවිටම මතක තබා ගන්න.

Related Articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Stay Connected

16,378FansLike
700FollowersFollow
462SubscribersSubscribe
- Advertisement -spot_img

Latest Articles